Alla inlägg den 6 juni 2014

Av galnakattdamen - 6 juni 2014 16:31


Idag är det ruvardag 11 och mensen lyser underbart nog fortfarande med sin frånvaro. spott spott peppar peppar!


I onsdags, på ruvardag 9, efter det tråkiga brevet från kliniken, kände jag mig lite hängig så jag beslöt mig för att göra ett "tjuvtest" dvs graviditetstest fast lite busigt lång före klinikens datum. Jag tänkte att om det fanns en mikroskopisk chans att det kunde visa svagt positivt åtminstonde så ville jag ta den, jag hade ju läst på nätet att många andra som tjuvtestar faktisk får utslag på stickan så tidigt.


Ovitrellen, sprutan vi tog för att sätta igång ägglossningen, sitter kvar i kroppen 10-12 dagar efter det att man tagit den har jag hört och den kan ge utslag på stickan, men nu var det 15 dagar sedan vi tog den.


En nackdel med att testa för tidigt kan ju förstås vara att testet visar positivt ..för att några dagar senare visa negativt, detta pga att kroppen utsöndrar hcg i blodet när ägget fäster men om ägget inte fortsätter växa och stöts ut så stannar ändå hcg kvar i kroppen ett tag till för att sedan försvinna. Många kvinnor vet ju inte om att de har tidiga missfall just på grund av att man normalt kanske inte testar så tidigt utan när mensen kommer så tar man det som att allting är som vanligt.


Jag hade en tanke om att ifall detta andra IVF-försöket går åt pipsvängen så vore det ändå intressant att se om det hände nåt överhuvudtaget där inne, förra gången var testet ju fet-blankt på ruvardag 11 och ingen graviditet. Nada! Det ägget kan ju inte ens ägnat livmodern en blick innan det elakt seglade vidare och hamnade  i trosskyddet.



Sen tänkte jag också att om testet nu skulle visa negativt så var jag dels ändå inställd på det och därför förberedd men dels kunde ju deppet inte bli värre än det redan var den dagen så... testa vs inte testa 1 - 0 !


Jag hade clearbluetest hemma sen tidigare men även en drös billiga test från testlagret så jag provade med ett sådant. Testet skulle ligga och gosa till sig i minst 5 minuter och när de fem minuterna gått så tittade jag på det och förväntade mig att det skulle vara helt tomt.. men vänta nu.... vafasen!! Det är ju TVÅ streck!!!??? Alltså det ena strecket var jättesvagt men det fanns där! Eller inbillade jag mig? Jag stirrade som en galning på det och kunde konstatera att jo, det var faktiskt ett streck där ... shit! och då hade jag ändå tagit testet på kvällen och inte på morgonen när koncentrationen av hcg är som störst sägs det. Eftersom jag har testat negativt en gång förra IVF-rundan så vet jag ju hur otäckt tom och vit stickan är annars..


Dagen efter, ruvardag 10, var jag alltså uppe med tuppen och testade igen. Jajamensan strecket var kvar, fortfarande väldigt svagt, men ändå. Jag har hört att hcg ökar ungefär varannan, var tredjedag men hos en del kan det ta längre tid än så innan strecket blir starkare. Självklart var jag tvungen att testa idag igen, fortfarande ett streck, fast svagt. (kom igen, öka då!!!)


Jag kan säga att oavsett hur det går med det här strecket så har det varit väldigt positivt för mig att testa såhär tidigt för nu kan man iaf må lite bra de här dagarna, och hoppas och längta och tänka postivt. Om smällen kommer så hade den ju gjort det ändå så jag tror inte alls att det är någon nackdel, jag mår hellre bra och njuter av känslan än att gå runt och deppa och tänka att allt är kört. =)


Imorgon tänkte jag testa med ett clearbluetest och se om det kan ge bättre utslag, det är förmodligen en bra bit känsligare än de billiga teststickorna jag provat med nu. ..så får vi se hur det går, men som jag har sagt tusen gånger, HÅLL TUMMARNA!! Oficiell testdag är om en vecka, måtte det öka tills dess!


Ser ni strecket till vänster om kontrollstrecket? =)


 



Ovido - Quiz & Flashcards