Alla inlägg under november 2014

Av galnakattdamen - 30 november 2014 15:02

Om man vill roa sig med lite statistik så ser det just nu idag ut såhär:


Du är i graviditetsvecka: 30

29 veckor + 2 dagar har gått

Du är i kalendermånad: 7

Du är i graviditetsmånad: 8

Du är i tremester: 3

Du har 74 dagar kvar till BF

73,6% av graviditeten har passerat (206 av 280 dagar)


Häftigt va? Vad tiden går.


Jag har dagar då jag har ganska ont i bäckenet, jag får ta mindre steg och resa mig försiktigt om jag sitter ner. Jag börjar känna att jag nog är lite mer svullen i ben och fötter (på fingrarna märks det av att jag inte gärna har min förlovnings och vigselring på) och jag har försökt använda stödstrumpor, var inne och köpte tre för priset av två på apoteket och var supernöjd, innan jag insåg att vad jag inte visste om stödstrumpor var att det är ett litet helsike att försöka få dem på sig med en stor mage i vägen. Två dagar lyckades jag kämpa mig igenom detta äventyr och då var det många minuters stön och pust och flås och svett innan jag lyckades få dem hyfsat på rätt plats, sen gav jag upp. Får se hur länge till jag klarar mig utan, känns rätt lugnt än sålänge. Ryggen har krånglat lite då och då men inte mer än vad den brukar göra dvs jag har lite ont när jag böjer mig framåt men det går över efter ett par dagar. Precis så är det nu också så jag vet inte om det hade gjort ont även utan graviditeten. Det känns ändå rätt överkomligt. Jag är i övrigt lite handikappad när jag måste böja mig ner mot golvet och plocka upp nåt. Jag har ofta tänket "kan själv" men får nog inse att det är rätt skönt att någon annan erbjuder sig att ta upp om jag tappat nåt eller så. Jag borde verkligen utnyttja det här mer.. hehe ;-)


I onsdags förra veckan fick jag tillbaka den där värken jag berättat om tidigare. Detta plus att vi märkt ett avtagande av skuffar och bump inifrån magen gjorde att jag ringde till Karolinska för att höra om råd. De tyckte då att vi skulle åka in för en kontroll så vi tog bilen och körde in. (smidigt med 9 minuter till förlossningen enligt GPS. Osmidigt om vi vid förlossningen inte skulle få plats där utan behöva åka till annat sjukhus. Blä)

Väl på plats fick jag lämna ett urinprov så de kunde kolla bakterier igen för eventuell urinvägsinfektion. Mitt förra prov jag tog var ju helt ok men jag sa inte emot, bättre kolla en gång till än en gång för lite. Därefter blev vi visade in till ett rum där jag fick lägga mig på en brits för att vi skulle få bebisens hjärtljud kollade. Jag fick en grej på fingret med en sladd så maskinen kunde följa min puls samt två spännband runt magen med några "kuddar" på. Dessa kände av bebisens hjärtljud och vi kunde följa den pulsen också på en skärm. Det såg helt normalt ut och vi blev lämnade i rummet för att lyssna och samla kurvan för hjärtljuden i 40 minuter.


Dumdidum.. vad hittar man på i 40 minuter? Jo min man plockade fram en site på nätet med ordvitsar så vi försökte roa oss med det. När 50 minuter hade gått och ingen kom började vi undra om de hade glömt bort oss. Min man tryckte på larmknappen som de hade sagt åt oss att göra om vi ville nåt. Ingen kom. När klockan dragit iväg lite till gick min man ut och sa till. Sen tog det ändå en lång stund innan det kom in en tjej som bad om ursäkt och sa att dels verkade inte larmknappen fungera (nähä?) och dels hade det blivit nåt missförstånd i deras skiftbyte så de trodde redan att nån tagit hand om oss igen. Hur som helst fick vi 90 minuters fullt normala hjärtljud från vår lilla bebis och de fick en 7 meter kurva utskrivet. Min rumpa började domna bort efter en timme så jag var väldigt glad över att jag kunde röra mig igen hehe.

En läkare kom sedan in och berättade att mitt prov såg helt okej ut och så gjorde han ett snabbt ultraljud för att se så allt såg okej ut där också och det var visst full fart där inne och det såg fint ut med fostervattnet, så vi kunde glatt åka ifrån Karolinska med den vetskapen.


Dagarna efter detta har hon (eller han) kickat på med full fart = nöjd mamma och pappa. <3


På tisdag ska vi på föräldragrupp och på torsdag är det kontroll igen hos barnmorskan.


Vi har förresten fått hem vår barnvagn nu också, det blev en Brio Go Next som vi fastnade för rakt av när vi såg och provade den. Hoppas bebis också tycker om den =)

Såhär ser den ut med liggdelen på:

 



Av galnakattdamen - 5 november 2014 17:35

Idag har vi varit hos barnmorskan på kontroll och allting såg jättefint ut =)


Det var extra skönt att allt såg bra ut eftersom jag natten till i måndags vaknade och hade jättevärk i magen =/ Det kändes precis som mensvärk fast "utavbarahelvete" ..enkelt översatt till: Skitont!

Jag blev såklart lite orolig och tänkte att visst, molvärk vet jag ju att man kan ha under graviditeten, men det här? Kan det verkligen vara normalt? Bebis kickade på rätt bra också men var det bra ..eller var det dåligt? Kanske kunde det vara sammandragningar som jag har hört talas om? Hur sjutton ska man veta hur det känns liksom?

På morgonen hade det klingat av lite och molvärkte "bara", som vanlig mensvärk, men jag ringde till barnmorskan för att kolla läget. Damen jag pratade med sa att det nog inte var någon fara eftersom bebis kickade på och det inte gjorde så ont längre men att jag absolut skulle kolla upp det. Nu hade jag ju en tid idag hos min barnmorska så det passade ju bra. Eftersom molvärken fortsatte och jag var lite orolig så vågade jag inte kasta mig in i stressen på jobbet och var därför hemma två dagar. Försökte passa på att vila så mycket jag kunde och hoppades att det inte var någon fara. På tisdagen fick jag också gå till mvc och lämna urinprov för att kolla så jag inte har fått urinvägsinfektion för det kan vara farligt om det inte behandlas har jag förstått. Den där jobbiga värken kom inte tillbaka och idag molar det inte längre så allt verkar frid och fröjd =)


Hos barnmorskan idag fick jag ett stick i fingret för att kolla blodvärdet och det hade nu stigit från blygsamma 104 till något mindre blygsamma 119 så det är på väg åt rätt håll tack vare järntabletterna.

Hon tog även blodtryck och det låg på 120/75 så det var ju finfint.

Sen fick jag ställa mig på vågen och hon sa att upp till 10 kg vid det här laget var helt normalt att ha gått upp, och jag hade gått upp sex kilo så jag hoppas att jag kan klara att trycka i mig några semlor i år iaf utan att skämmas(jajamensan, konditoriet vid mitt jobb kommer snart börja sälja eftersom det är så efterfrågat. En skam säger många. Jippie säger jag!)

Sedan var det dags för lite roligare saker, att mäta mage och lyssna på lilla bebisens hjärtljud. Magen mätte hon till 24 cm och det måttet förde hon in i en kurva. Mitt mått låg exakt på riktvärdet så det kändes ju bra. Och efter det fick vi höra hjärtljuden som lät ungefär som när en häst galopperar. Häftigt. Ett normalt värde ligger mellan 120 och 160 fick vi veta och det här lilla bebishjärtat låg på 156 slag/minut och slog regelbundet och fint precis som det skulle.


Efter detta fick jag lite papper med information om tidigare prover som jag gjort, bla att jag har blodgrupp 0 (noll) och att jag inte har Hepatit B, HIV eller syfilis.. Det var väl då för väl.. ;-) proven visade också att jag har immunitet mot röda hund, dvs jag är vaccinerad.


Vi fick även lite information och tider gällande kommande föräldrautbildning som vi ska gå på i december. Tre tillfällen på två timmar vardera. Då kommer vi att träffa andra blivande föräldrar och se på filmer, prata förlossning, smärtlindring, amning, tiden efter förlossningen och föräldraskapet.


Vi passade på att fråga om det är farligt för bebis att gå på konsert på fredag. Jag och min man ska gå på en dataspelskonsert dvs en stor orkester spelar musik från spel samtidigt som man får se filmer ur spelen på storskärmar. Hur häftigt som helst säkert men man vill ju inte att bebis ska få hörselskador.. Det var ingen fara sa hon men jag kunde lägga jackan och/eller en tjock tröja om magen för att dämpa lite. Det enda som kunde hända är att bebis inte gillar ljudvolymen och börjar sparka som en galning och att man kanske måste lämna och gå ut då för det kan tydligen kännas riktigt obehagligt. Vi får väl se hur det går.. =)


Vi har förresten börjat titta på barnvagnar nu, eller inte titta fysiskt.. men göra lite research på nätet om vad som finns samt frågat våra vänner på facebook om de har några tips och så på modeller m.m Problemet är ju att alla tycker olika hehe men det verkar som att Brio Go, Next och Happy är poppis samt Emmaljungas vagnar. Det är ju en hel djungel.. Helst vill man ju att man kan googla barnvagn på nätet och så får man upp en stor annons "En helt vanlig jävla barnvagn. Kom å köp!" .. men så lätt är det ju inte. Återkommer med hur det går i ämnet.


En annan huvudkliare är ju det här med föräldrapenning.. ah men hur mycket saker finns det att tänka på egentligen?Ge oss våra pengar!!!!!! Hur svårt ska det vara? =) .. men nu lutar det iaf åt att jag kommer vara ledig från 5 januari och hela nästa år och sen kommer min man ta ut så mycket som han kan ta ut utan att vi måste leva på nudlar i tre månader.. Lite ska man spara också har vi förstått så vi får väl se till att det räcker och blir över.


Sen har jag fått för mig att jag ska sy ett lapptäcke ????????? Herregud, vad har flugit i mig? Snart börjar jag säkert baka också. Och julpynta. Mamman i mig har börjat vakna.. =)


Kastar in en bild på min vecka 26-mage. Jag tycker att jag är stor som ett hus, men då min "lilla" mage mätte 24 idag så ska man inte glömma att kurvan går upp till 37.. med andra ord, det ska hända rätt mycket mer innan magen är nöjd med sin form hehe


 

Ovido - Quiz & Flashcards