Direktlänk till inlägg 5 november 2014

Vecka 26 (25+4)

Av galnakattdamen - 5 november 2014 17:35

Idag har vi varit hos barnmorskan på kontroll och allting såg jättefint ut =)


Det var extra skönt att allt såg bra ut eftersom jag natten till i måndags vaknade och hade jättevärk i magen =/ Det kändes precis som mensvärk fast "utavbarahelvete" ..enkelt översatt till: Skitont!

Jag blev såklart lite orolig och tänkte att visst, molvärk vet jag ju att man kan ha under graviditeten, men det här? Kan det verkligen vara normalt? Bebis kickade på rätt bra också men var det bra ..eller var det dåligt? Kanske kunde det vara sammandragningar som jag har hört talas om? Hur sjutton ska man veta hur det känns liksom?

På morgonen hade det klingat av lite och molvärkte "bara", som vanlig mensvärk, men jag ringde till barnmorskan för att kolla läget. Damen jag pratade med sa att det nog inte var någon fara eftersom bebis kickade på och det inte gjorde så ont längre men att jag absolut skulle kolla upp det. Nu hade jag ju en tid idag hos min barnmorska så det passade ju bra. Eftersom molvärken fortsatte och jag var lite orolig så vågade jag inte kasta mig in i stressen på jobbet och var därför hemma två dagar. Försökte passa på att vila så mycket jag kunde och hoppades att det inte var någon fara. På tisdagen fick jag också gå till mvc och lämna urinprov för att kolla så jag inte har fått urinvägsinfektion för det kan vara farligt om det inte behandlas har jag förstått. Den där jobbiga värken kom inte tillbaka och idag molar det inte längre så allt verkar frid och fröjd =)


Hos barnmorskan idag fick jag ett stick i fingret för att kolla blodvärdet och det hade nu stigit från blygsamma 104 till något mindre blygsamma 119 så det är på väg åt rätt håll tack vare järntabletterna.

Hon tog även blodtryck och det låg på 120/75 så det var ju finfint.

Sen fick jag ställa mig på vågen och hon sa att upp till 10 kg vid det här laget var helt normalt att ha gått upp, och jag hade gått upp sex kilo så jag hoppas att jag kan klara att trycka i mig några semlor i år iaf utan att skämmas(jajamensan, konditoriet vid mitt jobb kommer snart börja sälja eftersom det är så efterfrågat. En skam säger många. Jippie säger jag!)

Sedan var det dags för lite roligare saker, att mäta mage och lyssna på lilla bebisens hjärtljud. Magen mätte hon till 24 cm och det måttet förde hon in i en kurva. Mitt mått låg exakt på riktvärdet så det kändes ju bra. Och efter det fick vi höra hjärtljuden som lät ungefär som när en häst galopperar. Häftigt. Ett normalt värde ligger mellan 120 och 160 fick vi veta och det här lilla bebishjärtat låg på 156 slag/minut och slog regelbundet och fint precis som det skulle.


Efter detta fick jag lite papper med information om tidigare prover som jag gjort, bla att jag har blodgrupp 0 (noll) och att jag inte har Hepatit B, HIV eller syfilis.. Det var väl då för väl.. ;-) proven visade också att jag har immunitet mot röda hund, dvs jag är vaccinerad.


Vi fick även lite information och tider gällande kommande föräldrautbildning som vi ska gå på i december. Tre tillfällen på två timmar vardera. Då kommer vi att träffa andra blivande föräldrar och se på filmer, prata förlossning, smärtlindring, amning, tiden efter förlossningen och föräldraskapet.


Vi passade på att fråga om det är farligt för bebis att gå på konsert på fredag. Jag och min man ska gå på en dataspelskonsert dvs en stor orkester spelar musik från spel samtidigt som man får se filmer ur spelen på storskärmar. Hur häftigt som helst säkert men man vill ju inte att bebis ska få hörselskador.. Det var ingen fara sa hon men jag kunde lägga jackan och/eller en tjock tröja om magen för att dämpa lite. Det enda som kunde hända är att bebis inte gillar ljudvolymen och börjar sparka som en galning och att man kanske måste lämna och gå ut då för det kan tydligen kännas riktigt obehagligt. Vi får väl se hur det går.. =)


Vi har förresten börjat titta på barnvagnar nu, eller inte titta fysiskt.. men göra lite research på nätet om vad som finns samt frågat våra vänner på facebook om de har några tips och så på modeller m.m Problemet är ju att alla tycker olika hehe men det verkar som att Brio Go, Next och Happy är poppis samt Emmaljungas vagnar. Det är ju en hel djungel.. Helst vill man ju att man kan googla barnvagn på nätet och så får man upp en stor annons "En helt vanlig jävla barnvagn. Kom å köp!" .. men så lätt är det ju inte. Återkommer med hur det går i ämnet.


En annan huvudkliare är ju det här med föräldrapenning.. ah men hur mycket saker finns det att tänka på egentligen?Ge oss våra pengar!!!!!! Hur svårt ska det vara? =) .. men nu lutar det iaf åt att jag kommer vara ledig från 5 januari och hela nästa år och sen kommer min man ta ut så mycket som han kan ta ut utan att vi måste leva på nudlar i tre månader.. Lite ska man spara också har vi förstått så vi får väl se till att det räcker och blir över.


Sen har jag fått för mig att jag ska sy ett lapptäcke ????????? Herregud, vad har flugit i mig? Snart börjar jag säkert baka också. Och julpynta. Mamman i mig har börjat vakna.. =)


Kastar in en bild på min vecka 26-mage. Jag tycker att jag är stor som ett hus, men då min "lilla" mage mätte 24 idag så ska man inte glömma att kurvan går upp till 37.. med andra ord, det ska hända rätt mycket mer innan magen är nöjd med sin form hehe


 

 
 
Ingen bild

helena

5 november 2014 20:01

Härlig magen ser ut😊nu är den o perfekt storlek innan flodhäst stadiet kram svärmor PS hälsa like Fritz ( och johan)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av galnakattdamen - 1 april 2015 20:53

Så kom hon då äntligen, lilla Alva, efter igångsättning vecka 41+1. =) <3 <3 <3 Hon var 51 cm lång och vägde 3285 gram när hon föddes.   Idag är hon nästan sex veckor gammal och är förstås det allra sötaste som finns =)   Förlossni...

Av galnakattdamen - 18 februari 2015 22:04

Det var då en envis liten bebis som inte vill komma ut. Det är BF+6 dagar och det är en otålig väntan. På fredag ska vi ringa in till KS Solna på morgonen för då är det dags att bli igångsatt (vilket jag hade hoppats på att inte behöva bli). Vi ska...

Av galnakattdamen - 11 februari 2015 10:53

Nu är det en ynka dag till BF och vi har precis varit hos BM på sista kontrollen.   Det var inga konstigheter idag heller. Blodtrycket var fortsatt jättebra 110/70, blodvärdet hade sjunkt lite till 113 (ska preppa med blodpudding, leverpastej och...

Av galnakattdamen - 3 februari 2015 10:11

I torsdags var vi på kontroll igen hos BM och allt såg jättefint ut!   Blodtryck: 110/70 Magmått: 34 (+1 cm från förra gången) Bebis hjärtslag: 136   Hon skrev också en sammanfattning om hur min graviditet har varit och om vi hade några s...

Av galnakattdamen - 19 januari 2015 19:45

Någonting jag inte rekommenderar när man är höggravid det är att få en superförkylning med hostan from hell =/  Bebis sparkar runt som en vettvilling i magen och är säkert arg som ett bi för att jag stör hennes sömn. Speciellt sparkar hon på urinbl...

Ovido - Quiz & Flashcards