Direktlänk till inlägg 23 augusti 2014

Vecka 16 (15+1)

Av galnakattdamen - 23 augusti 2014 11:23

Nu har jag fått reda på mina resultat på provsvaren (de som jag tog veckan före KUB). Jag var lite nyfiken på hur mina järndepåer såg ut eftersom jag var lite rädd att de skulle vara katastrofalt dåliga så jag ringde vår BM och pratade med henne. Men jag hade inte behövt oroa mig för det heller, jag hade ett värde på 63 och man skulle ha över 20 så phew. Hon sa att om jag bara fortsätter äta mina järntabletter så ska nog järnvärdet kunna stabilisera sig.

Jag tar min tablett innan jag går och lägger mig tillsammans med ett glas apelsinjuice för att järnet ska kunna tas upp bättre av kroppen.


Jag passade också på att kolla om jag var RH-positiv eller RH-negativ. Ca 15% är negativa vilket innebär att om deras barn är positivt så finns det en pytteliten risk att om deras blod skulle blandas så kommer modern att bilda antikroppar mot barnet som i enstaka fall då kan få blodbrist. Jag var RH-positiv så allt var frid och fröjd!


Jag frågade också hur länge jag ska äta folsyratabletter och det var inte så viktigt längre, jag kunde äta ut kartan eller äta veckan ut eller liknande. Skönt att slippa komma ihåg tabletter så nu kan jag enbart koncentrera mig på att inte glömma järntabletterna =)


Vi kommer att bli med kattunge också i slutet av september så jag frågade lite om det här med toxoplasma, dvs en infektion orsakad av en parasit där huvudvärden för den är just katten. Dock är det så att de flesta katter i synnerhet innekatter avsöndrar inte den här parasiten så risken för mig är inte så stor. Man avråder dock från att gravida tar hand om kattlådan så den biten har min man lovat att göra under graviditeten.

BM sa att jag inte skulle oroa mig för något sådant .. så då tänker jag inte göra det =)


I övrigt mår jag bara fint, är iofs fortfarande trött men inbillar mig att jag börjar bli mikroskopiskt lite piggare så kanske är det på g att bli bättre. Jag är ständigt halvtäppt i näsan och nyser flera gånger om dagen men har förstått att det nog inte är en långdragen förkylning utan snarare graviditeten som inte tycker att jag ska må fööör bra hehe. Höga halter av progesteron och östrogen är troligen boven i dramat. Jag tycker fortfarande att jag kommit väldigt lindrigt undan så jag är rätt förnöjd ändå. It´s for the greater good =)


Dagarna svischar fram (nej nu ljög jag nog lite för det går faktiskt ganska långsamt när jag tänker efter..) tills det är dags för nästa ultraljud. Då kommer jag att vara i vecka 20 och kanske har jag då börjat känna de första fosterrörelserna. Det börjar synas lite nu att det inte bara är glass och kakor i den här magen .. men än är det en bit kvar till den där fina gravidmagen som man gärna vill ha, ni vet när det syns ordentligt men man fortfarande inte har hunnit bli helt otymplig =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av galnakattdamen - 1 april 2015 20:53

Så kom hon då äntligen, lilla Alva, efter igångsättning vecka 41+1. =) <3 <3 <3 Hon var 51 cm lång och vägde 3285 gram när hon föddes.   Idag är hon nästan sex veckor gammal och är förstås det allra sötaste som finns =)   Förlossni...

Av galnakattdamen - 18 februari 2015 22:04

Det var då en envis liten bebis som inte vill komma ut. Det är BF+6 dagar och det är en otålig väntan. På fredag ska vi ringa in till KS Solna på morgonen för då är det dags att bli igångsatt (vilket jag hade hoppats på att inte behöva bli). Vi ska...

Av galnakattdamen - 11 februari 2015 10:53

Nu är det en ynka dag till BF och vi har precis varit hos BM på sista kontrollen.   Det var inga konstigheter idag heller. Blodtrycket var fortsatt jättebra 110/70, blodvärdet hade sjunkt lite till 113 (ska preppa med blodpudding, leverpastej och...

Av galnakattdamen - 3 februari 2015 10:11

I torsdags var vi på kontroll igen hos BM och allt såg jättefint ut!   Blodtryck: 110/70 Magmått: 34 (+1 cm från förra gången) Bebis hjärtslag: 136   Hon skrev också en sammanfattning om hur min graviditet har varit och om vi hade några s...

Av galnakattdamen - 19 januari 2015 19:45

Någonting jag inte rekommenderar när man är höggravid det är att få en superförkylning med hostan from hell =/  Bebis sparkar runt som en vettvilling i magen och är säkert arg som ett bi för att jag stör hennes sömn. Speciellt sparkar hon på urinbl...

Ovido - Quiz & Flashcards