Direktlänk till inlägg 31 mars 2014

Äggplock

Av galnakattdamen - 31 mars 2014 12:42

Jag sov förvånansvärt gott i natt trots att jag var lite nervös, men innan jag somnade låg jag ett bra tag och surfade historier på mobilen om hur andras äggplock har varit (på gott och på ont). Jag var nyfiken och ville vara så förberedd som jag kunde bli (typiskt mig). Även maken kände sig lite nervös men nervositet hör nog bara till, det är ju inget man gör varje dag precis.


På morgonen fick jag bara äta flytande frukost så jag "åt" en drickyoggi och en fruktsmoothie, sen tog jag en dusch och vi gjorde oss redo för att sätta oss i bilen i god tid. 

Kliniken ligger ganska nära där vi bor så det tog väl en 20 minuter att köra men det var lite värre med parkeringar, det stressade upp mig lite eftersom jag var rädd för att vi nu inte skulle hinna i tid och som vanligt när jag blir stressad så tycker magen att "hey, nu ska vi ha lite skoj och ha fest". När vi kom på plats (i tid) så lugnade magen ner sig igen och festen kom tydligen av sig (phew) och vi blev visade till ett rum med två sängar och en vägg emellan, men det skulle bara vara vi där idag så det kändes skönt att få vara lite i fred och slippa dela med ett annat par.


Maken fick gå iväg och lämna sitt bidrag och jag fick byta om till en sjukhus-särk som inte var särskild klädsam och knappast figursydd till mina former så jag var säkert huur snygg som helst, och så ett par vita långstrumpor som för att göra det hela ännu lite finare, var i olika längd. Därefter fick jag bädda ner mig i sängen.

Det låg en värmekudde på sängen som det var meningen att man skulle ha på magen efter ingreppet men jag insåg att den ju var perfekt att använda för att värma mina kalla händer på. Finemang!


Sköterskan gav mig två alvedon och en tablett Stesolid (lugnande) och så satte hon en infart i armvecket för morfinet och sen fick vi vänta en stund innan det var vår tur att gå iväg för att plocka ägg.


När vi kom till operationssalen fick min man ta på sig en grön sjukhusrock, foppatofflor och en tjusig grön plastmössa och jag fick också en plastmössa och sen fick jag lägga mig på britsen i gynstolen och maken placerades på en pall vid huvudänden.


En labbperson kom in och stämde av vår identitet och sen fick jag lite morfin och värkstillande i armen av sköterskan och de gav mig bedövning där nere som jag knappt hann reagera på innan de var klara med.


Sen påbörjades ägguttagningen och då punkterar de äggblåsorna och vätskan sugs ut med en tunn nål. Vi kunde se på en skärm (skärmen på bilden (som inte blev så tydlig så bilden fick mest bli symbolisk)) när labbpersonalen letade efter ägg i vätskan och efter vad som för oss kändes som en evighet men i själva verkat nog bara var sekunder hörde vi "Ägg!" =)


Själva ingreppet gjorde inte så ont, det var ett par tillfällen då det stack till lite men mer att jag ryckte till lite bara, så det gick klart bättre än vad jag vågat hoppats på. Det känns som att jag kom riktigt lindrigt undan. När ingreppet var klart fick vi veta att de hade hittat 6 stycken ägg och det var ju jättebra med tanke på att jag hade 7 äggblåsor.


Förnöjda fick vi gå tillbaka till vårt rum och sköterskan frågade mig hur jag kände mig och jag var på riktigt gott humör och hade inte det minsta ont så jag tänkte fasen vilken tur vi har! Jag bäddade ner mig och min man satt på stolen bredvid och vi bedrev tid med att skratta åt en rolig bok vi tagit med oss .. men under tiden började jag få mer och mer ont och plötsligt blev jag helt kallsvettig och svimfärdig. Tydligen var jag helt grå i ansiktet och min man fick kalla på sköterskan. De höjde fotdelen av sängen och la något kallt på min panna och tog mitt blodtryck som var lite lågt och för smärtan fick jag stolpiller med smärtlindring. Jag la mig på sidan i fosterställning och försökte vila bort det hela och efter en liten stund kom färgen tillbaka på mig igen och jag började må bättre. Min man blev riktigt orolig där men jag sa sen att man väl inte kunde få ha det för bra så klart nåt dåligt skulle vara med i bilden. Om detta är det enda dåliga så kan jag leva gott med det =))


Jag fick vila en stund och sen kom en sköterska in och gav oss stora goda mackor och thé och juice som vi gladeligen proppade i oss. Sen fick jag gå på toa för att se att jag kunde kissa normalt och efter det klädde vi på oss och gjorde oss redo för hemgång. Sköterskan gav mig information om att jag imorgon ska påbörja min Lutinusbehandling, 3 ggr om dagen.


Nu har vi varit hemma ett par timmar och jag mår fortfarande förträffligt bra och har ingen värk alls, men så har jag också rätt mycket smärtstillande i mig så vi får väl se hur jag mår framåt kvällen. Imorgon ska jag jobba hemma och så även på onsdag.


På onsdag ska det bli ägginsättning om allt går som det ska vid befruktningen. Om det inte har gått bra så kommer de att höra av sig på onsdagmorgon (=nervöst!!!!). Det är ett samtal vi inte vill ha!


Håll tummarna ännu mer för oss nu =)


 

IVF
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av galnakattdamen - 1 april 2015 20:53

Så kom hon då äntligen, lilla Alva, efter igångsättning vecka 41+1. =) <3 <3 <3 Hon var 51 cm lång och vägde 3285 gram när hon föddes.   Idag är hon nästan sex veckor gammal och är förstås det allra sötaste som finns =)   Förlossni...

Av galnakattdamen - 18 februari 2015 22:04

Det var då en envis liten bebis som inte vill komma ut. Det är BF+6 dagar och det är en otålig väntan. På fredag ska vi ringa in till KS Solna på morgonen för då är det dags att bli igångsatt (vilket jag hade hoppats på att inte behöva bli). Vi ska...

Av galnakattdamen - 11 februari 2015 10:53

Nu är det en ynka dag till BF och vi har precis varit hos BM på sista kontrollen.   Det var inga konstigheter idag heller. Blodtrycket var fortsatt jättebra 110/70, blodvärdet hade sjunkt lite till 113 (ska preppa med blodpudding, leverpastej och...

Av galnakattdamen - 3 februari 2015 10:11

I torsdags var vi på kontroll igen hos BM och allt såg jättefint ut!   Blodtryck: 110/70 Magmått: 34 (+1 cm från förra gången) Bebis hjärtslag: 136   Hon skrev också en sammanfattning om hur min graviditet har varit och om vi hade några s...

Av galnakattdamen - 19 januari 2015 19:45

Någonting jag inte rekommenderar när man är höggravid det är att få en superförkylning med hostan from hell =/  Bebis sparkar runt som en vettvilling i magen och är säkert arg som ett bi för att jag stör hennes sömn. Speciellt sparkar hon på urinbl...

Ovido - Quiz & Flashcards