Direktlänk till inlägg 28 mars 2014

Ultraljud 2

Av galnakattdamen - 28 mars 2014 12:18

Idag har jag och mina äggblåsor varit på ett nytt ultraljud. Jag var lite nervös för jag har inte känt någonting knappt i magen nu förutom möjligen att det är lite spänt.. ska det inte kännas mer? (Ja jag har läst alldeles för mycket skräckhistorier om IVF på nätet hehe)


Jag hade inte behövt oroa mig alls visade det sig. Ultraljudet gick jättebra. Slemhinnan hade vuxit fint och äggblåsorna också. Dessutom var de jämnstora vilket är jättebra för det ökar chanserna att få ut mogna ägg =)


Jag undrade lite över varför jag inte fått ta något blodprov eftersom "alla andra" verkar ta det, men hon sa att när det flyter på fint och går som det ska så finns det ingen anledning till det plus att man oftast behöver göra det mest när man kör långa metoden med nässprej och grejjer eller när det är risk för överstimulering. Skönt att slippa. Jag känner mig alltid som en levande nåldyna när jag kommer från ett blodprov. Jag är snål med blodet som de brukar säga.


Hur många gånger på ett år går kylskåpet sönder? Nej just det, det händer väldigt sällan.. men såklart hände det oss häromdagen.. Lite lätt panik fick man över medicinerna som ju är kylvara (eller iaf mest viktigast med ägglossningssprutan, Ovitrelle). Typiskt! Vi hade tur och fick dit en hantverkare samma dag som fixade den fördömda lilla termostaten, men medicinen hade då hunnit ligga i rumstemperatur under hela dagen.


Jag tog upp det idag med barnmorskan och hon skrev ut ett nytt recept på Ovitrelle eftersom det var dumt att chansa så det löste sig som tur är, passade på att hämta ut min sista Orgalutranspruta också eftersom jag kommer ta mina två sista Menopur och Orgalutran ikväll.


Imorgon kväll kl 21 ska jag ta Ovitrellsprutan, det är den som sätter igång ägglossningen så de kan plocka äggen precis när det är tänkt, så den är viktig. Eftersom det är klockomställning i helgen så fick vi dra ifrån en timme från normaltiden, men 36 timmar innan äggplocket ska den tas.


Då har ni säkert redan räknat ut att vi har fått tid för äggplock? Jajamensan. På måndag kl 10.00


På söndag är vi fria från allt vad sprutor heter (wohoo) och på måndag ska vi vara på plats på kliniken kl 9:15.

Jag kommer då att få en sängplats där jag får byta om till skjorta och strumpor (såna där långa vita sjukhusstrumpor misstänker jag) och jag hoppas att min man också får en sån där fånig mössa som ser ut som ett blått skoskydd om jag nu får en sån så jag slipper ligga där och känna mig ensam fånig =)

Jag kommer att få en lugnande tablett och en Alvedon och så sätter de en kanyl i armvecket där de ska ge mig morfin sedan under äggplockningen. Min man kommer också att få ge "sitt bidrag" till processen samma morgon.


Om allt går fint och vi får något (förhoppningsvis fler) ägg befruktat så är det tid bokad för insättning på onsdagen. Det är ett snabbt ingrepp och sen är det bara vänta och vänta och vänta.. De två veckorna kommer säkert kännas som de längsta och jobbigaste man någonsin varit med om.. dessutom kommer nästa medikamente in i bilden, Lutinus.


Lutinus (vagiatorer) ska tas 3 ggr om dagen en tid efter insättningen (tror det är två, tre veckor nånting) En kladdig historia har jag förstått när man läst andras bloggar men det som är bra är att det är Lutinusen som ska hälpa till att ägget vill stanna kvar så med det i tanken så ska vi nog bli kompisar ändå.


Lägger in en bild på mina mediciner så ser ni vad det är jag stiftat bekantskap med under de här veckorna =)


 

IVF
 
 
Ingen bild

Svärmor

28 mars 2014 13:08

Det här kommer att gå som smort!,

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av galnakattdamen - 1 april 2015 20:53

Så kom hon då äntligen, lilla Alva, efter igångsättning vecka 41+1. =) <3 <3 <3 Hon var 51 cm lång och vägde 3285 gram när hon föddes.   Idag är hon nästan sex veckor gammal och är förstås det allra sötaste som finns =)   Förlossni...

Av galnakattdamen - 18 februari 2015 22:04

Det var då en envis liten bebis som inte vill komma ut. Det är BF+6 dagar och det är en otålig väntan. På fredag ska vi ringa in till KS Solna på morgonen för då är det dags att bli igångsatt (vilket jag hade hoppats på att inte behöva bli). Vi ska...

Av galnakattdamen - 11 februari 2015 10:53

Nu är det en ynka dag till BF och vi har precis varit hos BM på sista kontrollen.   Det var inga konstigheter idag heller. Blodtrycket var fortsatt jättebra 110/70, blodvärdet hade sjunkt lite till 113 (ska preppa med blodpudding, leverpastej och...

Av galnakattdamen - 3 februari 2015 10:11

I torsdags var vi på kontroll igen hos BM och allt såg jättefint ut!   Blodtryck: 110/70 Magmått: 34 (+1 cm från förra gången) Bebis hjärtslag: 136   Hon skrev också en sammanfattning om hur min graviditet har varit och om vi hade några s...

Av galnakattdamen - 19 januari 2015 19:45

Någonting jag inte rekommenderar när man är höggravid det är att få en superförkylning med hostan from hell =/  Bebis sparkar runt som en vettvilling i magen och är säkert arg som ett bi för att jag stör hennes sömn. Speciellt sparkar hon på urinbl...

Ovido - Quiz & Flashcards